Navštivte také náš nový web www.poruchy-uceni.cz
Dysfunkční poruchy
LMD
LMD (lehká mozková dysfunkce) - poruchy v oblasti motorické, mentální i volní jako následek lehčího stupně perinatálního poškození CNS.
ADHD
ADHD - porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou.
ADD
ADD - porucha pozornosti.
ODD
ODD - porucha chování s opozičním vzdorem.
Dyslexie
DYSLEXIE - je specifická porucha čtení, neschopnost naučit se číst, přesto, že dítě má přijatelné rozumové schopnosti a nechybí mu ani přiměřená výchovná a výuková péče. Potíže se vyskytují v dekódování jednotlivých slov. Obvykle je nedostatečná schopnost fonologického zpracování. Dyslexie je nejznámější a také nejčastější poruchou učení.
Příčiny: dyslexie má organický základ, který tvoří drobná postižení různých oblastí mozku, eventuelně poruchy harmonického souladu a integrace (splynutí) těchto funkcí. V tomto důsledku se naruší jejich komplexní využívání.
Projevy: záměna písmen, nerespektování diakritických znamének, komolení a pletení si písmen, slova se shlukem souhlásek dítě čte po slabikách, dítě opakuje první slabiku a domýšlí si konce slov, je možné i špatné porozumění textu, či žák vůbec neví co četl. Projevy se vyskytují i nepřímé jako je například ztráta zájmu o čtení, negativní chování při přípravě na vyučování, vyrušování a nepozornost.
Důsledky: dítě nedovede adekvátně zpracovávat informace, které jsou prezentovány pro vnímání zrakem či sluchem. Žák nemá potíže jen v předmětu čtení, ale porucha se projeví i do ostatních předmětů a jak se může žák naučit například vlastivědu, když těžko přečte text v učebnici a ještě s neporozuměním? Těžké je i vnímání výkladové části hodiny. Žák s narušeným sluchovým vnímáním hůře zpracovává prezentované informace. Může dojít ke špatné fixaci učiva. Děti s dyslexií mohou mít narušenou vizuální pozornost a paměť, což se projevuje vynecháváním, přidáváním a tendencí k nepřesnostem v dekódování textu (mnohdy i při vnímání obrázků), což je například špatná fixace tvarů písmen.
-
DYSGRAFIE - je specifická porucha psaní. Jde o poruchu grafomotorického projevu.
Příčiny: dysgrafie bývá porucha senzomotorické souhry a manuální neobratnosti, někdy spojená s poruchami zrakového vnímání. Příčinou dysgrafie bývá nejčastěji porucha jemné motoriky.
Projevy: děti nedovedou správně napodobit tvary písmen, vynechávají některé jeho detaily, event. jiné přidávají, jejich písmo je neupravené. Dítě musí vynaložit při psaní velkou míru energie, i přesto bývá výsledek neuspokojivý. Základní tvary písmen jsou nepřesné, žák nedodržuje postup psaní písmene, často písmena převrací a zaměňuje je. Při psaní nedodržuje linky. Často je i křečovité či nesprávné držení pera. Objevuje se i nesprávná velikost písmen nebo obrácený sklon písma. Celkově může být písmo kostrbaté, ryté až nečitelné.
Důsledky: Vzhledem k nedostatečnému, špatnému písmu žák může být hůře hodnocen. Také velice často si osvojuje nepravé informace, pokud se učí ze zápisků. Při psaní školních prací se více soustředí na pěkné psaní a zapomíná sledovat například správnost pravopisu nebo adekvátních odpovědí v písemné zkoušce. Hodnocení je pak negativní i přesto, že dítě projeví velikou snahu.
-
DYSORTOGRAFIE
-
DYSKALKULIE - je specifická porucha počítání
Příčiny: defiit různých dílčích funkcí, které jsou součástí matematických schopností, narušení jejich souhry. Matematické schopnosti jsou závislé na správné koordinaci mozkových struktur, které jsou obsaženy v obou hemisférách.
Projevy: obtíže v osvojování číslovek, problémy ve čtení a psaní čísel, zaměňování polohy, pořadí čísel, potíže v matematické paměti, porucha matematických operací a porozumění. Dítě těžko chápe vztahy mezi čísly a jejich vymezení, obtížně porozumí aritmetickým operacím.
Důsledky: Nejen že žák může být chybně hodnocen, ale i v běžném životě kde se používají čísla může být postižen.
-
DYSPRAXIE - je specifická porucha, vývojový nedostatek, částečné snížení naučené schopnosti vykonávat složité úkony.
Příčiny: Je to vrozená dětská neobratnost
Projevy: Tato porucha není tak znatelná, ale po častějším sledování je rozpoznatelná například při samoobhospodařování, při manuální pracovní činnosti atd.
Důsledky: Takové dítě je samozřejmě handicapované vůči běžným dětem, a to jak ve školní práci, tak ale i během svého života. Dítě může procházet jednotlivými vývojovými etapami pomaleji. Také se mohou projevit potíže jak ve verbální tak i v neverbální komunikaci. Takové dítě může být terčem posměchu či šikany.